Souhrn:
Znalost pacientů o perorálních monokomponentních OTC přípravcích s obsahem ibuprofenu, které
si kupují pro sebe, byla hodnocena ve vztahu k tomu, jakým způsobem probíhala komunikace
farmaceut (farm. laborant) – pacient při výdeji v lékárně. Odpovědi respondentů byly zpracovány
zvlášť pro skupinu těch, kteří si kupují přípravek poprvé, a těch, kteří ho již dříve pro samoléčení
používali. Znalost kontraindikací a nežádoucích účinků (posuzováno odděleně) byla zjištěna v obou
skupinách respondentů vyšší než 50 %. Pacienti, kteří užívají přípravek opakovaně, však udávají
současnou neznalost nežádoucích účinků a kontraindikací jen 32,2 %, oproti novým uživatelům
(60,0 %). Pacienti, kteří neznají ani kontraindikace ani nežádoucí účinky kupovaného přípravku, si
přesto myslí, že mají dostatek informací k tomu, aby jejich samoléčení bylo bezpečné (88,9 %
opakovaných a 80,0 % nových uživatelů). Přibližně čtvrtina respondentů v obou hodnocených skupinách
uvádí, že při výdeji nedostali v lékárně žádnou informaci. Pacienti přistupují k nákupu OTC
přípravku pasivně a téměř ve 40 % nevyužívají možnosti sami se na potřebné informace zeptat.
Informace získané v lékárně považuje téměř 85 % respondentů z obou skupin za dostatečné. Farmaceuti
(farm. laboranti) při výdeji OTC přípravku ve 45 % případů nezjišťují, zda pacient již
přípravek užíval a zda o něm má nějaké znalosti. Úroveň poradenství při samoléčení by se v ČR
měla zefektivnit.
Klíčová slova:
samoléčení – OTC – ibuprofen – znalosti pacientů – poradenství
|