Souhrn:
Ve dvou lékárnách bylo zjišťováno, která léčiva a zdravotnické prostředky chybí pro výdej při
předložení lékařského předpisu či poukazu na léčebnou a ortopedickou pomůcku. Data za rok
2005 byla podrobena frekvenční analýze. V lékárně A (v obci s počtem obyvatel do 400 000)
byly objednány HVLP při předložení 488 receptů, v lékárně B (v obci s počtem obyvatel do
10 000) se jednalo o 3911 dokladů (recepty a poukazy). Lékárny nemají stanoveny normy pro
objednávání v PC systémech. Celková hodnota objednávaných přípravků v lékárně A byla
195 023,19 Kč (390 různých přípravků), v lékárně B 2 086 209,61 Kč (871 HVLP a ZP). Přípravky,
chybějící v čas potřeby na skladě, se opakovaly, v lékárně A se objednávalo 74 různých
HVLP minimálně 2x ročně, v lékárně B 797. Tyto přípravky byly předepsány v lékárně
A v 5,12 % případů týmž lékařem, v lékárně B v 13,92 % případů rovněž týmž lékařem.
V lékárně A byly všechny objednané přípravky vyzvednuty pacientem, v lékárně B zůstaly
nevyzvednuty HVLP ve finanční hodnotě 22 947,89 Kč (39 receptů, tj. 1,07 %). Důslednějším
využíváním možností automatického návrhu objednávky a efektivnější komunikací s předepisujícími
lékaři by bylo možno snížit počet pacientů, kteří musí na svůj léčivý přípravek čekat,
a tím zvýšit compliance.
Klíčová slova:
zpožděná dispenzace – nevyzvednutá léčiva – compliance
|