Souhrn:
Práce popisuje v současnosti používané způsoby objednávání, jejich časovou náročnost, klady
a zápory. Výsledky rozboru dat z lékáren byly porovnány s údaji zjištěnými analýzou dat
poskytnutých distributorem. Metodika práce zahrnuje: dotazníkový průzkum, metodu autosnímku
a rozbor archivních dat z lékáren a od distributora. Nejčastější odpovědí na počet dodávajících
velkodistributorů je 2 (38,1 % lékáren) a 3 (33,3 % lékáren), lékárny od nich nejčastěji odebírají 3x
denně (28,1 % lékáren). K sestavení objednávky přistupuje 61,9 % lékáren intuitivně, 38,1 %
využívá možnosti automatického návrhu objednávky PC systémem. 66,6 % lékáren využívá
modemového objednávání, výhodami jsou rychlost (49,3 %), časová dostupnost (41,2 %), přehled
o potvrzených přípravcích (28,5 %) a finanční zvýhodnění (23,8 %). Průměrný čas objednávání činí
21 minut denně pro telefonické objednávky a 4 minuty denně pro modemové objednávky, průměrný
podíl ve využití jednotlivých způsobů objednávání je 59,1 % : 40,9 % položek ve prospěch
modemových objednávek. Na případu konkrétní lékárny je ukázán dopad změn vyplývajících
z přechodu z objednávání výhradně telefonického na objednávání převážně pomocí modemu,
časová úspora činila 62,5 % (ze 14,4 s na 5,4 s na l objednávanou položku). Z rozboru dat od
distributora vyplývá nárůst podílu položek i balení objednávaných modemem (z 22,2 %, resp.
20,6 % v roce 2000 na 54,5 % resp. 49,8 % v roce 2004).
Klíčová slova:
lékárna – objednávání léčiv – distribuce léčiv
|