Souhrn:
Článek pojednává o výsledcích šetření motivací k bezpříspěvkovému dárcovství krve, které byly získány dotazováním na souboru 400 dárců krve chebské Okresní transfuzní stanice, kteří byli požádáni,
aby uvedli tři důvody, proč krev darují. Nejfrekventovanějším motivem byla snaha pomoci nemocným
lidem. Tento motiv uvedli téměř všichni respondenti a představoval 1/3 všech uvedených motivů.
Motivy na dalších příčkách žebříčku naznačily možnost rozdílů mezi skupinami dárců podle pohlaví,
věku a profese. K silným motivům patřila kontrola zdravotního stavu před odběrem, „osudovost“, tj.
připuštění si možnosti, že i dárce se může dostat do situace, kdy bude krev potřebovat a pocit splácení
dluhu, neboť dárce či někdo z jeho blízkých již v minulosti krev potřebovali. Jako středně silné motivy
u mladých lidí bez ohledu na pohlaví a u skupiny žen se ukázala touha získat sebeúctu (selfrespect)
tím, že jsem dokázal něco ušlechtilého, u mužů byl silnějším motivem tzv. paragraf, tj. den placeného
volna. Velmi slabě si dárci uvědomovali motivy, aby si mě vážil partner, aby si mě vážili ostatní lidé,
daňové úlevy za každý odběr a výhody, poskytované dárcům pojišťovnami. Průzkum byl realizován ve
snaze napomoci propagačním pracovníkům v tvorbě náborových materiálů a ke zvýšení účinnosti
komunikace s potenciálními dárci.
Klíčová slova:
dárcovství krve, motivace dárců, propagace, komunikace s potenciálními dárci
|