Souhrn:
Společným jmenovatelem mnoha filozofických přístupů k problému užití lidských embryí v medicíně je
konstatování: „Jde o plnohodnotný lidský subjekt, který si zaslouží úctu jako dospělá bytost a lidská osoba“.
Má již definovanou identitu, v níž počíná vlastní koordinovaný postupný vývoj. Není tedy jednoduchým
shlukem buněk. Integrita či holistické vlastnosti nové kvality celku buněk, které tvoří ranné
embryo, nejsou skutečně shlukem předembryonálních „stavebních“ částí, sumou buněk apod. Mají svůj
vývoj, inherentně v sobě předem zakódovaný, nikoliv však přísně deterministicky předurčený. Jinými
slovy, sama autointegrita vývoje, inherence části predeterminace evoluce embrya není celkem, který je
schopen následných efektů „sám“. Lidský plod od prvního okamžiku, než se stane úctyhodnou lidskou
bytostí, prodělává celou řadu kvalitativních (různě externě a interně determinovaných) proměn. Lze konstatovat,
že medicína dospívá, jako již nejednou, do stadia, kdy „nevystačí“ či nemůže se spoléhat jen na
osvědčené, „z minulosti proudící“ axiologické hodnoty, etické normativy či vypěstovaný morální cit
svých subjektů i lidských objektů. Nemá jinou alternativu své přítomnosti než aktivním interdisciplinárním
filozoficko–biologickým, filozoficko–medicínským zaujetím a zkoumáním – axiologických, etických
a morálních otázek a problémů a jejich ověřeným a obezřetným uplatňováním – evolucionizovat
i v této dimenzi. Článek se zabývá hledáním některých způsobů formování etiky terapeutického užití
kmenových buněk.
Klíčová slova:
kmenové buňky, buněčná terapie, embryonální kmenové buňky, dospělé kmenové
buňky, etika, biotika.
|