Souhrn:
Autor v článku uvádí legislativní opatření Evropské unie v programu
snižování hluku. Všem členským státům bylo uloženo vypracovat a ve veřejných
slyšeních schválit hlukové mapy v aglomeracích s více jak 250 000 obyvateli a pro
větší silnice, letiště a železnice. V tomto směru mají národní vlády do konce roku
2008 poskytnout podrobné údaje o zjištěných skutečnostech, zejména o velikosti
hlukem zasažených ploch a počtu zasaženého obyvatelstva. V našemstátě legislativní,
institucionální i kompetenční podmínky neodpovídají takto určeným potřebám.
Jedním ze základních úkolů je potřeba vyjádřit a zhodnotit hlukovou zátěž
území. V tomto směru nevystačíme s přímým měřením dopravního hluku a je
proto nezbytné využívat i výpočtových metod. Protože v rámci Evropské unie
neexistuje společná metodika výpočtu, je možno pro tento účel používat schválené
národní postupy, v našem státě je to Metodika výpočtu hlukových map z dopravy
(hlavní autor Dr. Liberko). Výpočtové mapování nelze však použít ve všech případech,
jeho vysoká pohotovost i ekonomická nenáročnost na druhé straně umožňuje
řešit aktuální problémy v oblasti dopravního hluku, především hodnocení
míry postižení obyvatel.
Klíčová slova:
dopravní hluk - snižování hlukuv Evropské unii - výpočtové hlukové
mapy
|