Souhrn:
Záměremčlánku je ukázat na změny v poskytování zdravotní péče, které si vyžadují přizpůsobení kurikula lékařských
škol, na roli všeobecného lékařství v těchto změnách a na potenciál, který má všeobecné lékařství pro pregraduální
výuku a pro lékařský výzkum v primární péči. Zabývá se odpovědí na otázky: Co může všeobecné lékařství nabídnout
lékařským fakultám? Co mohou lékařské fakulty udělat pro obor všeobecné lékařství? Všeobecné lékařství na
univerzitách by mělo být, stejně jako je tomu v reálné péči o zdraví, prvním mostem od knih a teorie k živému
člověku. Ve vyšším ročníku studia by se pak mělo všeobecné lékařství představit jako klinický obor, se svým místem
ve zdravotnickém systému, svou definicí a charakteristikou. Obor všeobecné lékařství by měl, stejně jako je tomu
v zahraničí, i u nás nabízet všechny atributy lékařské disciplíny k plné profesionální realizaci lékařů, a to včetně
vědecko-výzkumné činnosti, lektorské výchovy a rozvoje akademických základen oboru na univerzitách. Právě tyto
činnosti tlačí lékařské obory ve vývoji nejrychleji kupředu. Odměnou pro společnost za podporu tímto směrem bude
vyšší kvalita poskytované péče v ordinacích praktických lékařů.
Klíčová slova:
všeobecné lékařství, pregraduální lékařské vzdělávání, studijní náplň, výzkum v primární péči,
postgraduální student.
|