Souhrn:
Sluch slouží především jako způsob přenášení informací, jako prostředek komunikace.
Nepoškozený sluch tedy není charakterizován normálním prahovým audiogramem, ale nepoškoze-
nou možností výměny akustických informací, nepoškozenou verbální komunikací. Řečí, jejím
slyšením a rozuměním, jsou vytvářeny sociální mezilidské vztahy. Proto sluch existuje především
jako faktor tvorby a rozvoje mezilidských sociálních vztahů.
Posouzení stavu sluchu je možné buď vzhledem ke kvalitě a kvalitě sluchového vjemu nebo vzhle-
dem k jeho sociálně komunikační funkci. Kvalita = jak široce slyší (frekvence) a kvantita = kolik
slyší (intenzita) se vyšetřují prahovým tónovým audiogramem. Komunikační schopnosti sluchu pak
slovní audiometrií. “Sociální adekvátnost sluchu” se stanoví na základě výpočtu ze slovního audio-
gramu a výsledek vyjadřuje na kolik procent porucha sluchu poškozuje komunikační možnosti
pacienta. Výsledek ihned a dostatečně přesně posuzuje možnosti poškozeného sluchu vzhledem ke
komunikaci, k tvorbě sociálních vztahů a také umožňuje přesné a jednoznačné hodnocení sociálně
komunikačního zisku po korekci sluchové vady sluchadlem.
Klíčová slova:
sluch, hodnocení, slovní audiometrie.
|