Souhrn:
Vývojové poruchy řeči jsou v odborné literatuře definovány nejednotně. O dětech
s obtížemi při osvojování si mateřské řeči se referuje jako o dětech, které mají vývojovou afázii,
vývojovou dysfázii, opožděnou řeč, specifickou vývojovou poruchu řeči a nejvíce specifické řečové
postižení. Termín, který se nejčastěji používá, je SLI – specific language impairment. Sledování
vývojových poruch řeči je zaměřeno na děti s vážnými problémy s rozuměním řeči, kdy je snaha
zjistit, do jaké míry jsou tyto obtíže sluchové či jazykové. Hledají se souvislosti mezi vadnou řečovou
produkcí a abnormální řečovou percepcí. V centru vývojové poruchy je zhoršené sluchové
vnímání. V posledních letech se vývojové poruchy řeči řadí i mezi poruchy centrálního sluchového
zpracování zvukových signálů (CAPD – central auditory processing disorder). Na našem pracovišti
používáme tradiční dělení podle Nováka na vývojovou dysfázii, vývojovou dysarthrii
a kombinované formy vývojových poruch řeči, i když se nabízí termín porucha zpracování řečového
signálu.
Klíčová slova:
vývojové poruchy řeči, centrální sluchové zpracování.
|