Na úvodní stránku ČLS JEP ČESKÁ LÉKAŘSKÁ SPOLEČNOST J. Ev. PURKYNĚ
Časopisy - Článek
Na úvodní stránku ČLS JEP Aktuality O Společnosti O nakladatelském středisku Časopisy Vyhledávání Knihy Supplementa Katalog
 
  Anglicky / English version Otorinolaryng. a Foniat. /Prague/, 57, 2008, č. 1, s. 16–21.
 
Hodnocení edukace sluchu a řeči pomocí testu fonematického sluchu a dichotických testů 
Dlouhá O., Škodová E. 

Foniatrická klinika 1. LF UK a VFN, Praha, přednostka doc. MUDr. O. Dlouhá, CSc.
 


Souhrn:

       Porucha sluchového zpracování v raném stadiu řečového vývoje vede k velmi malé schopnosti rozlišovat a interpretovat sluchový vjem, ať už verbální či neverbální. Expresivní poruchy řeči jsou pak manifestací zhoršeného dekódování vstupních informací. Tento typ vývojové poruchy řeči (dysfázie, SLI – specific language impairment) je zařazován jako porucha zpracování řečového signálu mezi poruchy centrálního sluchového zpracování. Děti mají obtíže v testech, které vyžadují pochopení fonologických konstant, a v testech, které vyžadují centrální binaurální integraci a časové zpracování pro vnímání řeči. Cílem sledování bylo ověření výsledků rehabilitace sluchové diferenciace pomocí centrálních sluchových testů. Skupina dětí s vývojovou dysfázií byla opakovaně testována v průběhu edukace řeči a sluchu testem fonematického sluchu (prezentované dvojice fonémů odlišné v jednom distinktivním rysu) a dichotickým testem (prezentace dvou 2slabičných slov). Test fonematického sluchu u předškolních dětí umožňuje vyhodnocení rozlišení 4 základních distinktivních rysů hlásek: znělost-neznělost, kontinuálnost-nekontinuálnost, nosovost-nenosovost a kompaktnost-difuznost.V porovnání s výsledky s věkově odpovídajícími dětmi s fyziologickým řečovým vývojem mají děti s vývojovou dysfázií, které trpí výraznou poruchou rozumění řeči, porušenou schopnost diferencovat sluchem sledované fonémy. Nerozliší tedy zvukově podobná, ale významově odlišná slova. Dichotický slovní test tyto děti rovněž neplní, neboť mají integrační deficit pro náročnost časového sledu podnětů a poruchu krátkodobé paměti. Důsledkem je redukce zadaného a vnímaného sdělení. V porovnávání a hodnocení výsledků obou testů během rehabilitace sluchu u dysfatických dětí byly potvrzeny naše předpoklady, že se sluchovým tréninkem jazykové schopnosti dětí zlepšují nejen při testování, ale i v běžném životě, což je nejlepším potvrzením představy, že řečové a jazykové obtíže těchto dětí jsou sekundární a jsou dány primárním omezením sluchového vnímání.

        Klíčová slova: fonematický sluch, dichotické slyšení, vývojová dysfázie.
       

Objednat toto číslo jako - FYZICKÁ OSOBA nebo PODNIKATELSKÝ SUBJEKT

  ZPĚT NA OBSAH  
 
 
| HOME PAGE | KÓDOVÁNÍ ČEŠTINY | ENGLISH VERSION |
©  1998 - 2008 ČESKÁ LÉKAŘSKÁ SPOLEČNOST J. E. PURKYNĚ
Výroba: NT Servis, s.r.o., provozovatel serveru P.E.S. consulting, s.r.o.
WEBMASTER