Souhrn:
Východisko. Stoupající počet seniorů v naší společnosti vyžaduje stále více vysokoškolsky vzdělaných profesionálů
– zdravotnických pracovníků, pracovníků sociální sféry a manažerů vybavených základními znalostmi gerontologie
a geriatrie. Cílem naší práce bylo zhodnotit efektivitu pregraduální výuky gerontologie a geriatrie u studentů
1. LF UK.
Metody a výsledky. K získání představy o vědomostech studentů programů lékařství, ergoterapie a fyzioterapie
z gerontologie a geriatrie a jejich postojů k seniorské populaci jsme použili šetření s pomocí dvou anonymních dotazníků
vlastní konstrukce. Identické dotazníky studenti vyplnili před zahájením blokové stáže a po ukončení výuky
(N=134). Vyhodnocení vědomostních a postojových dotazníků potvrdilo, že bloková stáž z gerontologie a geriatrie
absolvovaná na Geriatrické klinice byla efektivní a zvýšila znalosti studentů v dané problematice. Procento správných
odpovědí ve všech třech hodnocených vzdělávacích programech se po absolvování blokové stáže zvýšilo a přesahovalo
83 %. Ze 134 studentů 54,5 % ocenilo u seniorů jejich životní zkušenosti a moudrost, 98,4 % studentů bylo spokojeno
s výukou a 67,2 % studentů uvedlo, že stáž změnila jejich názor na seniorskou populaci.
Závěry. Naše šetření potvrdilo, že klinická výuka geriatrie na 1. LF UK koncipovaná v souladu se současnými evropskými
doporučeními je dostatečně efektivní, studenty příznivě přijímaná a je nutno ji rozvíjet na všech lékařských
fakultách v České republice.
Klíčová slova:
geriatrie, gerontologie, pregraduální výuka a vzdělávání.
|