Poruchy chování u sedmiletých dětí –
výsledky studie ELSPAC
1. Komorbidita
1Kukla L., 2Hrubá D., 3Tyrlík M., 2Matějová H.
1Výzkumné pracoviště preventivní a sociální pediatrie LF MU, Brno 2Ústav preventivního lékařství LF MU, Brno 3Psychologický ústav FF MU, Brno |
|
Souhrn:
Východisko. V posledních dvou desetiletích se zvyšuje zájem odborníků o studium poruch chování
(Conduct Disorders – CD), jejich diagnostiky, etiopatogeneze a léčby a také komorbidity, zejména
k výskytu hyperkinetického syndromu (Attention Deficit Hyperactivity Disorder – ADHD). Předmětem
sdělení je deskripce výskytu poruch chování a dalších projevů jeho odlišností, zjištěných při vyšetření
dětí sledovaných v prospektivní longitudinální studii ELSPAC v 7., resp. 8. roce jejich věku.
Metody a výsledky. U 6100 sedmiletých dětí byly získány údaje charakterizující jejich chování od
matek a od ošetřujících lékařů. Ve školním roce, v němž probíhala tato etapa šetření, dosáhlo 2518 dětí
věku 8 let a chování, temperament a školní výsledky těchto dětí byly ještě posouzeny učiteli. Děti byly
rozděleny do 3 skupin podle absence či přítomnosti znaků, charakterizujících poruchy chování, zjišťované
lékařem: „úporné negativistické chování“, „neschopnost soustředění“, „agresivita“ a „nepřiměřenost
reakcí“. Přítomnost dvou těchto znaků byla zjištěna u 3 %, všech čtyř znaků u dalších 1,4 % dětí.
Rodiče i učitelé častěji uváděli u dětí s poruchami chování různé symptomy hyperaktivity.
Závěry. U téměř 5 % dětí kohorty ELSPAC byly v 7 letech jejich věku diagnostikovány symptomy, které
odpovídají kritériím poruch chování (Conduct Disorders) a hyperkinetickému syndromu s poruchou
koncentrace pozornosti (Attention Deficit Hyperactivity Disorder). V souladu s obdobnými studiemi
byly častou komorbiditou poruchy spánku, psychomotorického vývoje a změny laterality. Kognitivní
schopnosti hodnocené matkami a také učiteli podle výsledků školní práce byly častěji zhoršené u dětí
s poruchami chování. Častěji se u těchto dětí vyskytly různé údaje svědčící o jejich horší sociální přizpůsobivosti,
která výrazně narušovala proces vyučování
Klíčová slova:
poruchy chování, psychomotorický vývoj, ELSPAC, sedmileté děti, komorbidita
|