Souhrn:
Sledování vývojových poruch řeči je zaměřeno na děti s vážnými problémy s rozuměním
řeči, kdy je snaha zjistit, do jaké míry jsou tyto obtíže sluchové či jazykové. Poruchy centrálního sluchového
zpracování (CAPD – central auditory processing disorders) jsou typické souborem deficitů,
které jsou způsobeny poruchou časového zpracování a binaurální integrace. Soubor sedmdesáti
6–7letých dětí s vývojovou dysfázií byl vyšetřen dichotickým slovním testem s použitím dvouslabičných
slov. 64 % dětí nebylo schopných provést syntézu dvou slov do věty, 23 % dysfatických dětí
bylo částečně úspěšných a jen 13 % dětí ze sledovaného souboru dichotický test zvládlo. Výsledky
potvrdily integrační sluchový deficit, který souvisí s poruchou časového zpracování složitějších
řečových akustických podnětů a poruchou krátkodobé paměti. Vývojová dysfázie je řazena jako
centrální porucha řeči i mezi CAPD.
Klíčová slova:
vývojová dysfázie, dichotický test, CAPD.
|