Školní zralost současných pražských predškolních dětí posuzovaná podle Jiráskova testu školní zralosti
Nováková R., Prokopec M.
Univerzita Karlova, katedra antropologie a genetiky člověka PřF, Praha, vedoucí doc. RNDr. Ivan Mazura, CSc. Státní zdravotní ústav, Praha, ředitel doc. MUDr. Jaroslav Kříž |
|
Souhrn:
Naše studie potvrdila, že Jiráskův orientační test školní zralosti je ještě po 30
letech optimální metodou pro vytipování dětí se známkami nezralosti pro školu.
Jeho předností a přínosem je přiměřenost kladených požadavků při testování
předškolních dětí a správnost kritérií, užitých pro hodnocení a klasifikaci výkonů. Úkolem s největší výpovědí o dítěti je kresba mužské postavy. Nejtěžším
úkolem pro děti se ukázalo zobrazení psacího písma, nejméně obtížným úkolem
pak obkreslení skupiny bodů. Stále se potvrzuje fakt, že dívky jsou ve stejném
věku významně lépe připraveny pro školní docházku než chlapci. To se projevilo
i v počtu dětí, které splnily orientační test školní zralosti - u dívek je to 85 %,
u chlapců pouze 68 %. Děti, které daný test nesplnily, by měly být doporučeny
k dalšímu odbornému psychologickému vyšetření. Všechny tyto děti však nemusejí být nutně nezralé pro školní docházku, neboť na výsledek testu mohla mít vliv
i momentální indispozice, a protože čas od okamžiku testu v jarních měsících do
vlastního nástupu do školy 1. září pracuje v jejich prospěch.
Klíčová slova:
předškolní věk - školní zralost - Jiráskův orientační test školní
zralosti
|