Účinnost výukového filmu na
zlepšení znalostí studentů
středních nezdravotnických škol
o kardiopulmonální resuscitaci
MÁLEK J.i, KURZOVÁ A.1, BERÁNKOVÁ M.2, KNOR J.13
klinika anesteziologie a resuscitace 3. LF UK a FNKV, Praha Přednosta: prof. MUDr. Jan Páchl, CSc. 2Střední zdravotnická škola a Vyšší zdravotnická škola, Ulice 5. května, Praha 4 Ředitelka: PhDr. Maria Janáková ^Katedra urgentní medicíny a medicíny katastrof, IPVZ Praha Vedoucí: doc. MUDr. Jan Pokorný, DrSc. |
|
Souhrn:
Východiska: Znalost kardiopulmonální resuscitace patří k základním dovednostem první pomoci. Její výuce především u mládeže je v ČR věnována soustavná pozornost. Cílem naší studie bylo zjistit faktickou úroveň teoretických vědomostí o resuscitaci a současně účinnost výukového filmu, který byl zhotoven v rámci Projektu podpory zdraví.
Metodika: Byl vypracován jednoduchý dotazník, který zahrnoval 17 otázek prověřujících znalost doporučení pro kardiopulmonální resuscitaci s právě jednou správnou odpovědí. Dotazník byl rozdán studentům středních nezdravotnických škol před shlédnutím filmu a po něm tentýž den. Výsledky byly zpracovány McNemarův chi-kvadrát testem symetrie v tabulce 2x2.
Výsledky: Testu se zúčastnilo 796 studentů z 26 tříd, pro další statistické zpracování mohlo být využito 784 párů , tj. 98,5 % dotazníků. Úvodní znalosti byly vesměs velmi nízké (méně než 30 % správných odpovědí). Po instruktáži pomocí filmu došlo k statisticky vysoce významnému (p<0,001) zlepšení znalostí ve všech otázkách i ve výsledném skóre (v průměru o 37 %).
Závěr: Na základě našich výsledků se zdá, že přes úsilí věnované výuce kardiopulmonální resuscitace mezi laickou veřejností jsou znalosti nízké a měl by být změněn systém výuky a zařazeny opakovači kurzy. Výukový film je pro tento účel vhodná metoda.
Klíčová slova:
kardiopulmonální resuscitace, výuka.
|
Objednat toto číslo jako -
FYZICKÁ OSOBA nebo
PODNIKATELSKÝ SUBJEKT
|