Anglicky / English version Klin. Biochem. Metab., 7 (28), 1999, No. 1, p. 52–57

Vyšetření leptinu v moči – nová diagnostická metoda sloužící k odhadu renální tubulární dysfunkce
Stejskal D. 1 , Růžička V. 2 , Pastorková R. 4 , Bartek J. 3 , Jedelský L. 1 , Horalík D. 4

1 Oddělení klinické biochemie a hematologie, Nemocnice s poliklinikou, Šternberk
2 BioVendor laboratorní medicína s.r.o., Brno
3 Oddělení klinické biochemie, Fakultní nemocnice, Olomouc
4 Interní oddělení, Nemocnice s poliklinikou, Šternberk

Leptin je globulární, slabě kyselý protein, který má pravděpodobně významnou úlohu v energetickém metabo- lismu, ovlivňuje chuť k jídlu a má také řadu dalších, ne zcela jasných funkcí (v reprodukci, hematopoeze, metabolismu obecně, maturaci organismu, atd.). Tento protein má malou relativní molekulovou hmotnost (14 000), je stabilní i při vysokých teplotách i nízkém pH. Vyšetření leptinu v krvi nebo likvoru se využívá zatím spíše experimentálně při studiu modelů obezity, zmínku o vyšetření leptinu v moči se nám v odborné literatuře zatím nepodařilo nalézt. Vzhledem k jeho velmi příznivým fyzikálněchemickým vlastnostem jsme se rozhodli zjistit, zda lze nalézt u některých probandů leptin v moči, a pokud ano, zda je možno jeho detekci využít k diagnostice tubulopatie.
Z naší studie vyplývají tyto skutečnosti:
1. Vyšetření tubulární léze pomocí enzymové aktivity moči (indexu GMT/kreatinin) je pravděpodobně zkres- leno podáváním diuretik (všichni jedinci užívající saluretika mají vyšší hodnoty indexu).
2. Vyšetření tubulární léze pomocí enzymové aktivity moči (indexu GMT/kreatinin) je pravděpodobně také zkresleno probíhající uroinfekcí, zvýšení může znamenat pouze vyšší metabolickou aktivitu buněk proximálního tubulu a nemusí znamenat ještě tubulopatii.
3. Ne všichni jedinci s tubulární lézí mají při elektroforéze močových proteinů (agarosa) jasné známky tubulární proteinurie.
4. Ne všichni jedinci se sníženým koncentračním úsilím ledvin a zvýšenými frakčními exkrecemi silných iontů mají leptinurii, ne všichni tito jedinci však mají nefropatii.
5. Všichni probandi s tubulopatií mají leptinurii (tedy jak probandi s tubulární proteinurií na elektroforéze, tak osoby s tubulopatií verifikovanou indexem GMT/kreatinin a dalšími vyšetřeními spolu s klinickým vyhod- nocením).
6. Probandi, kteří užívají saluretika, nemají leptinurii (na rozdíl od zvýšených indexů GMT/kreatinin).
7. Probandi, kteří mají uroinfekci, nemají leptinurii (na rozdíl od zvýšených indexů GMT/kreatinin).
8. Leptinurie koreluje s ukazateli tubulopatie (GMT/kreatinin, FEK, albuminurie) a nekoreluje s ukazateli glomerulopatie (index selektivity), koreluje však také se závažností postižení renálních funkcí (s koncentrací sérového kreatininu).
Na základě výše uvedeného se domníváme, že bylo prokázáno, že všichni probandi z našeho souboru, u kterých jsme diagnostikovali tubulární dysfunkci (na základě komplexu nezávislých vyšetření a anamnestických údajů), mají leptinurii, jejíž relativní exkrece se zvyšuje s progredujícím postižením ledvin. Zjistili jsme, že vyšetření leptinu v moči je u našeho souboru pro tubulopatii pravděpodobně specifičtější než vyšetření enzymové aktivity moči (indexu GMT/kreatinin) a senzitivnější než vyšetření elektroforézy proteinů (agaróza) moči. Podle našich vědomostí jde o první studii tohoto druhu, využívající analýzu leptinu v moči z výzkumných, diagnostických nebo terapeutických důvodů. Doporučujeme proto detekci leptinu v moči při diagnostice tubulárních dysfunkcí využívat.

Klíčová slova: leptin, moč, ledviny, renální dysfunkce.