Anglicky / English version Čes. Gynek.65, 2000, č. 5s. 287 - 291

Střední úroveň exprese proteinu p53 u klinicky pokročilého karcinomu čípku - lepší prognóza
Nenutil R. 1 , Anton M. 2 , Uldrijan S. 4 , Valík, D. 5 , Ptáčková B. 3 , Vojtěšek B. 4

1 Department of Pathology, Faculty Woman’s Hospital Brno, Obilní trh 11, 656 17 Brno, Czech Republic 2 2 nd Dept. Obstet. Gynaecol., Faculty Hospital, Jihlavská 20, 639 01 Brno-Bohunice, Czech Republic 3 Department of Gynaecology, Masaryk Memorial Cancer Institute, Žlutý kopec 7, 656 53 Brno, Czech

Úvod: Protein p53 hraje důležitou roli v regulaci buněčného růstu a programované buněčné smrti v závislosti na účinku rozdílných stresových signálů. Antionkogenní funkce proteinu p53 je spojo- vána s jeho vlastnostmi transkripčního faktoru. Jako odpověď na vyvolané stresové situace pro- tein p53 může indukovat zastavení buněčného růstu, čímž brání replikaci poškození DNA, nebo může vyvolat programovanou smrt buňky, a tím eliminovat poškození buňky. Inaktivace proteinu p53 (bodovými mutacemi, interakcí s virovými nebo buněčnými proteiny) vede k buněčné trans- formaci. Cíl studie: Práce se zabývá vztahem exprese proteinu p53 u karcinomu čípku ke klinickým para- metrům (přežití, odezva na radioterapii, disseminace tumoru). Typ studie: Retrospektivní klinická a patologická studie. Název a sídlo pracoviště: Oddělení patologie, Fakultní porodnice Brno, Obilní trh 11, 656 53 Brno, Česká republika. Oddělení buněčné a molekulární onkologie, Masarykův onkologický ústav, Žlutý kopec 7, 656 53 Brno, Česká republika. Metodika: Na souboru 48 pacientek s pokročilým klinicky stadiem dlaždicobuněčného karcinomu čípku byla provedena imunohistochemická detekce proteinu p53. Výsledky: Odběr vzorku byl proveden před započetím radioterapie. Protein p53 byl detekován u 41 (87,3 %) případů, ale pouze u 21 (43,5 %) případů byl vyšší než 3 % pozitivních jader. V jednom případě byla detekována difuzní exprese proteinu p53. Pacientky s expresí p53 a více než 3 % pozitivních jader vykazovaly příznivější prognózu a lépe reagovaly na radioterapii oproti pa- cientkám p53 negativním a pacientkám s pozitivitou v méně než 3 % jader. Výskyt vzdálených metastáz nevykazoval rozdílné hodnoty při srovnávání obou výše uváděných skupin. Závěr: Získané výsledky podporují názor, že inaktivace proteinu p53 bodovými mutacemi není obvyklou součástí onkogeneze cervikálního karcinomu. Existuje skupina karcinomů čípku se zvýšenou expresí proteinu p53, který má za zachovanou antionkogenní funkci a jeho zvýšená exprese odráží pouze genotoxický stres buněk. Tyto nádory se vyznačují lepší odpovědí na radio- terapii.

Klíčová slova: protein p53, dlaždicobuněčný karcinom čípku, děložní čípek, prognóza