Anglicky / English version Vnitř. Lék., 47, 2001, No. 7, p. 478-483

Leptin - nový reaktant akutní fáze.
Maruna P., Gürlich R., Fraško R.

Ústav patologické fyziologie 1. lékařské fakulty UK, Praha, přednosta prof. MUDr. E. Nečas, DrSc. III. interní klinika 1. lékařské fakulty UK, Praha, přednosta prof. MUDr. J. Marek, DrSc. 3

Leptin, 16 kDa protein a produkt Ob genu, byl objeven před 6 lety a charakterizován jako hormon tukových buněk, který přes specifické receptory v hypotalamu zpětnovazebně udržuje energetickou rovnováhu a tělesnou hmotnost. Výzkumy posledních 3 let odhalily další vlastnosti tohoto proteinu, kterými se vedle své bazální role v metabolismu savců zařadil i mezi reaktanty akutní fáze. Leptin je strukturou, uspořádáním receptoru i postreceptorovým transdukčním mechanismem blízký skupině cytokinů interleukinu 6, zejména granulocytárnímu kolonie stimulujícímu faktoru. V průběhu infekční i neinfekční zánětlivé reakce je syntéza leptinu stimulována kombinací prozánětlivých cytokinů. Mechanismus indukce dosud není znám, ale většina studií prokazuje nepřímý stimulační účinek faktoru nekrotizujícího tumory a interleukinu 1, závislý na blíže nespecifikovaných cytokinech druhého sledu. Studie na buněčných liniích a experimenty na zvířatech prokázaly některé lokální i systémové účinky leptinu, které se mohou fyziologicky uplatňovat v reakci akutní fáze. Leptin alespoň zčásti zprostředkovává anorektizující vliv faktoru nekrotizujícího tumory a interleukinu 1 během zánětu. Synergicky s bakteriálními antigeny dále aktivuje makrofágy, zvyšuje jejich fagocytární schopnost a stimuluje sekreci pro- i protizánětlivých faktorů z makrofágů. Leptin stimuluje neo- vaskularizaci, má stimulační vliv na prekurzory bílé krevní řady a potencuje efekt erytropoetinu na červenou krevní řadu. Je zřejmě esenciálním faktorem pro proliferaci a vývoj T lymfocytů. Diskutována je i úloha leptinu v modulaci hypotalamopituito-adrenální stresové osy. Ukazuje se, že leptin je faktorem zánětlivé mediátorové sítě, pravděpodobně nezbytným pro adekvátní průběh obranné zánětlivé odpovědi.

Klíčová slova: Cytokiny - Kortizol - Leptin - Reakce akutní fáze