Anglicky / English version Čes. Gynek.65, 2000, č. 4s.211 - 215

Exprese matrix metaloproteinázy-1 (MMP-1) v lidském endometriu je inverzně regulována interleukinem-1 alpha a sexuálními steroidy
Singer C. F. 1,4 , Marbaix E. 1,2 , Kokorine I. 1 , Lemoine P. 1 , Donnez J. 3 , Eeckhout Y. 1 ,

1 International Institute of Cellular and Molecular Pathology, Director Prof. Dr. mult. DeDuve C., and

Cíl studie: Vyšetřit regulaci perimenstruální MMP-1 exprese v lidském endometriu. Typ studie: In vitro studie za použití epiteliálních - stromálních co-kultur. Název a sídlo pracoviště: Oddělení celulární biologie, Internacionální institut celulární a moleku- lární biologie, patologické a gynekologické oddělení. Metodika: Na kontaktu závislé a nezávislé co-kultury byly etablovány a spíše „následně” byla MMP-1 gen a protein exprese analyzována prostřednictvím RNase . Výsledky: MMP-1 exprese v endometriálních fibroblastech je zřetelně stimulovaná médiem, které bylo předem podmíněno epiteliálními buňkami. Tato stimulace může být tlumena protilátkami, které působí proti interleukinu-1 alfa (IL-1 alfa). Ovariální steroidy inhibují produkci MMP-1 takto stimulovaných fibroblastů in vitro. Závěr: Naše výsledky naznačují, že IL-1 alfa je nejdůležitějším parakrinním induktorem MMP-1 ve fibroblastech endometria. Ovariální steroidy jsou s to MMP-1 produkci, která byla indukovaná IL-1 alfa, v lidském endometriu efektivně blokovat. Jsme toho názoru, že tento mechanismus je zodpovědný za MMP-1 represi, která nastává při vysoké hladině sexuálních steroidů, a za produk- ci a aktivitu MMP-1 během perimenstruální fáze, kdy jsou nízké koncentrace estrogenu a proges- teronu.

Klíčová slova: MMP-1, lidské endometrium, sexuální steroidy, menstruace